nedeľa 10. júna 2012

Schopnosť povedať "je mi to jedno"

heather mason - mám v paži
Jeden z veľkých problémov avoidantov je strach, že sa strápnia a že budú kritizovaný. Čo to ale znamená byť kritizovaný? Sú to iba myšlienky, ktoré majú iný ľudia v hlave a ktoré možno vyslovia. Zjednodušene: avoidanti sa príliš starajú čo si o nich iný myslia. Tento strach je natoľko silný, že sa odmietame vystavovať novým situáciám, ktoré sú najrizikovejšie z hľadiska možného strápnenia sa a odmietnutia ľudmi. Riešenie je nestarať sa čo si ľudia myslia. Je to ich vec, nemôžu ma zraniť myšlienkami.
Samozrejme pre väčšinu z nás nie je jednoduché povedať si "je mi to jedno". Môžeme sa to však naučiť.

Keď cítime strach, výčitky a trápime sa tak väčšinou to nie je preto, čo zažívame v danej chvíli, ale kvôli tomu čo sa stalo, alebo sa má stať. To je minulosť, alebo budúcnosť. Zásadným krokom k odstráneniu strachu a obáv je aby vám nezáležalo ani na jednom. Aby ste nemysleli ani na minulosť, ani na budúcnosť, iba na to čo je teraz, v tejto sekunde. Minulosť je daná, stala sa a už ju nezmeníte. A je presne taká aká mala byť, nemohla byť iná. Prečo? Pretože ak by bola iná, tak by ste tu nesedeli vy, kto teraz rozmýšľa nad minulosťou, ale niekto iný. Ten niekto by mal rozdielny stav mysle než vy, lebo zažil iné udalosti. Nech už je minulosť akákoľvek je to jedno. Môžete nad ňou rozmýšľať a analyzovať ju do konca života, no jediné čo sa stane je, že nepríjemné zážitky potrvajú dlhšie a nikdy neskončia. Preto je lepšie minulosť ignorovať.

Nad budúcnosťou zase nemusíte rozmýšľať, pretože neexistuje. Čo je to budúcnosť? Sú to vaše predstavy, obavy a strach, čo sa možno stane, no budúcnosť sa ešte nestala. Preto neexistuje. Ak sa trápite nad tým, čo zlé sa môže stať tak si položte otázku: Koľkokrát v živote sa skutočne naplnil katastrofický scenár určitej udalosti, ktorý som si predstavoval? Keďže budúcnosť neexistuje, tak je zbytočné nad ňou rozmýšlať. Jediné čo nám zostáva je tento moment. Prítomosť.

Skúste teraz nachvíľu vnímať veci okolo seba otvorenými očami, také aké sú. Akoby ste ich videli po prvý krát. Nemyslite, iba vnímajte. Ak vám po chvíli začnú v hlave opäť premávať myšlienky, tak si ich predstavte ako vtáky ktoré sadnú na strom a zase odletia. Nezaoberajte sa nimi hlbšie. Predstavte si ako tie vtáky odlietajú a vráťte sa znova k vnímaniu predmetov okolo seba. Čo cítite? To je prítomnosť. Aké máte teraz problémy? Možno ste hladný, alebo máte nádchu, no to je tak všetko. Všetky ostatné problémy neexistujú, pretože sa buď už stali v minulosti, ktorú nezmeníme, alebo nás možno čakajú v budúcnosti, ktorá neexistuje.

Ako vás teraz - v prítomnosti ovplyvňujú problémy z minulosti a budúcnosti. Ako vás v tejto sekunde ovplyvňuje to čo si o vás druhí myslia? Nijako, pokiaľ sa rozhodnete vnímať reálne veci okolo vás a nemyslieť na blbosti.

Tento cvik je pomerne jednoduchý a dá sa praktizovať kedykoľvek a kdekoľvek. Ak sedíte na zastávke, čakáte na autobus a myslíte na to ako ste povedali nejakú hlúposť a strápnili ste sa, tak skúste opäť aplikovať toto cvičenie. Vnímajte veci okolo seba a sledujte myšlienky ako prilietajú a odlietajú, no nezaoberajte sa nimi. Zrazu je jedno čo ste povedali, a čo si o vás niekto kvôli tomu myslí. To je minulosť, už sa stala a v súčasnosti neexistuje. Ak budete toto cvičenie robiť často, tak prídete na to, že ste doteraz žili väčšinou v minulosti a budúcnosti, no málokedy v prítomnosti. Možno prídete na to, že je jedno aké majú ľudia názory, pretože väčšina z nich sa teraz - v prítomnosti nenachádza pri vás a nemôže vám ublížiť. A možno zistíte, že prítomnosť je oveľa znesiteľnejšia než ilúzia času vo vašej hlave.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára